iStock_000015453712SmallSyöminen ei ole automaattista, vaikka välillä meistä tuntuu siltä, että herkut suorastaan kävelevät suoraan suuhun. On monia yllykkeitä, jotka laukaisevat halun syödä.Yllykkeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen on askel kohti parempaa painonhallintaa.

YLLYKE JA VASTAISKU
a. Ympäristön yllykkeet
Ostarilla tuoksuu bagel, olohuoneen pöydällä on karkkeja, joku syö suklaata vastapäätäsi työpaikan kahvihuoneessa…
Vastaisku: Ympäristön yllykeitä voi pyrkiä minimoimaan ainakin omassa kodissaan. Älä osta herkkuja. Järjestele keittiön kaapit niin, että terveellinen ruoka on helposti saatavilla ja ei-terveellinen, lihottava mahdollisimman hankalassa paikassa. Muistuta itseäsi siitä, että sinun ei tarvitse syödä, vaikka muut syövätkin.

Kun tilanne meinaa tehdä sinusta varkaan vaikkapa ostarilla tai kahvihuoneessa, käytä mielikuviasi jarruna. Hyvälle tuoksuvan bagelin voit hukuttaa mielestäsi kuvittelemalla viemärin hajua. Suklaalevyn päälle voit visioida vaikkapa kasan hämähäkkejä juoksentelemaan. Vieläkö mielesi tekee suklaata? Käytä apuna aistejasi ja mielikuvitustasi!
b. Biologiset yllykkeet
Tyhjä tunne vatsassa, mihin usein liittyy myös vatsan murinaa, on nälkää. Jos sinulla on voimakas pakottava tarve syödä, johon liittyy jännittyneisyyden tunne ja epämiellyttävä kaipauksen tunne suussa, kurkussa tai kehossa, voidaan puhua ruoanhimosta. Tiedätkö milloin, olet todella nälkäinen? Jos haluat pudottaa painoasi, sinun täytyy oppia sietämään myös nälän tunnetta.
Vastaisku: Syö säännöllisesti. Kun nälän tunne yllättää aterioiden välillä, juo vihreää teetä, syö purkkaa tai tee vaikka pieni taukojumppa. Tunnistat ruoanhimon usein siitä, että sinun tekee mieli syödä jotakin tiettyä. Kun ruoanhimo iskee, pohdi kaikkia niitä syitä, joiden vuoksi haluat pudottaa painoasi. Muistuta itseäsi siitä, että sinä päätät. Ei suusi tai kehosi. Voit myös pyrkiä tietoisesti tekemään jotakin muuta: lähde lenkille, trimmaa koira, järjestele perhealbumi.
c. Mielen sisäiset yllykkeet
Ajatteletko usein ruokaa? Luetko ruokakuvauksia? Katsotko ruokakauppojen mainoksia? Muisteletko miellyttäviä ruokailuhetkiä? Kuvitteletko tulevia syömishetkiä? Kytkeytyykö syöminen johonkin sinulle miellyttävään tekemiseen? Pohdi, kuinka paljon psyykkisestä energiastasi kuluu ruoan miettimiseen?
Vastaisku: Se, mihin suuntaamme ajatuksemme, valtaa tilaa mielestämme. Opettele tietoisesti ajattelemaan muuta kuin ruokaa.  Pyri löytämään tekemistä, joka imaisee mukaansa. Lopeta heti muun puuhailu syömisen lomassa. Aina kun syöt, istu alas ja keskity siihen. Syö hitaasti ja tietoisesti. Televisio ja ruoka on pahin mahdollinen yhdistelmä!
d. Emotionaaliset yllykkeet
Liian usein käsittelemme tunteita syömällä. Voi olla, että syöt lohduttautuaksesi tai ohjataksesi ajatukset pois ikävistä tunteista, tavoittelet ehkä mielihyvää stressin keskellä.
Vastaisku: Jos tunnistat tekeväsi tätä, opettele rakentavampia tapoja käsitellä tunteita. Olet ehkä huomannut, että syöminen ei helpota kielteisiä tunteita kuten vihaa, surua tai ahdistusta vaan usein pahentaa oloa.
e. Sosiaaliset yllykkeet
On anopin syntymäpäivä. Vappuaatto ja vieraita. Kaikki muutkin syövät. On sosiaalisia tilanteita, joissa ruokaa on tarjolla tai sitä jopa tuputetaan tai joissa haluat syödä kuten muutkin.
Vastaisku: Jos painonhallinta on sinulle haaste, opi ajattelemaan tässäkin kohti uudella tavalla. Sinun ei tarvitse syödä. Voit syödä toisin. Tai voit syödä vain vähän. Ota yksi pipari. Opi ajattelemaan, että  mielestäsi löytyy erityinen vastustamislihas – aina kun onnistut vastustamaan jotakin, sinun on helpompi vastustaa myös seuraavalla kerrallla. Mutta jos annat periksi, vahvistat väärää lihasta: periksiantamislihasta. Tällöin annat seuraavalla kerrallakin helpommin periksi. Kun kieltäydyt vaikkapa siitä  toisesta piparista, vahvistat taipumustasi kieltäytyä toisesta myös jatkossa.